Selv om man ønsker å bli lagt merke til ved å kle seg kult, er det noen ganger behov for å gjøre ekstra tiltak for å synes godt mens man kjører på veien også. Skal man kjøre en ambulanse er det ikke bare behov for å kjøpe en signalfarget varebil, men også en rekke andre sikkerhetstiltak for å forflytte seg raskt på norske veier.
Noe av det viktigste ambulanser, politibiler og andre uttrykningskjøretøy benytter for å synes på veien, er en form for varsellys, eller blålys som det ofte refereres til som. Disse hjelper godt til med å si ifra til nærliggende trafikanter om at her kommer det et kjøretøy som rett og slett har veldig dårlig tid, og krever god plass for å komme forbi. På denne måten sikrer de seg å kunne møte opp på ulykkessteder så fort som overhode mulig, og slik stå best mulig rustet for å redde menneskeliv.
Det er samtidig slik at varsellys ikke alltid benyttes på biler i høy hastighet. Vi har vel alle opplevd å stå fast i en form for kolonnekjøring over fjellet, på vei til bestemor i Bergen, eller intense yatzykonkurranser på hytta. Har man opplevd dette er sjansen stor for at man har lagt merke til varsellys og lamper som benyttes på kjøretøyene som styrer kolonnen. Dette benyttes for å tydelig gi beskjed til kjøretøyene bak om at her er det «jeg» som er sjefen, og her skal det følges etter slik kolonnen sier at det skal. Samtidig er det slik at kolonnekjøring ofte foregår fordi været er utfordrende, og litt ekstra lys er derfor å trakte etter om man vil sørge for å bli sett på lang avstand.
Over hele Norge foregår det kontinuerlig restaurering og oppussing av broer, veier og tuneller. Her benyttes det også en rekke former for barrierer og varsellys, som gjør seg meget god nytte. Trafikantene lærer seg fort at dette betyr at man må vise særdeles stor aktsomhet i områdene man kjører inn i, og varsler om at hastigheten bør reduseres for å trygge omgivelsene.
Samtidig er det viktig å innse at man ikke kan montere disse lysene på sin egen bil, uten å forhøre seg med lokale myndigheter om hva som er tillatt, og når det ikke er lov å bruke disse. Sirener og varsellamper er så klart ikke fritt frem å bruke for alle i trafikken. Det samme gjelder også andre typer lys, da de ofte ikke egner seg på mørke landsbyveier. Noe vi har mye av her i Norge. Ved å først forsikre seg om at det man gjør er tillatt, gjør man derfor alt mye lettere for seg selv. Å få litt goodwill fra myndighetene er også noe enklere om man spør på forhånd. Utsagnet «Det er lettere å tilgivelse enn tillatelse» gjelder ikke i denne sammenheng.
Leave a Reply